Pole, pole! Hakuna Matata - Reisverslag uit Voorthuizen, Nederland van Janine en Arjan - WaarBenJij.nu Pole, pole! Hakuna Matata - Reisverslag uit Voorthuizen, Nederland van Janine en Arjan - WaarBenJij.nu

Pole, pole! Hakuna Matata

Door: Janine

Blijf op de hoogte en volg Janine en Arjan

30 Oktober 2013 | Nederland, Voorthuizen

Zoals de titel al verklapt, ging werkelijk alles tijdens deze reis volledig op z'n Afrikaans... Pole is Swahili en betekent in het Nederlands 'rustig aan'!

Nou, dat hebben we ondervonden toen we ons eerste verslag wilden plaatsen... Hadden we eindelijk een plaats gevonden waar we toegang hadden tot het Internet, wilden we het verslag opslaan, knalde de verbinding eruit. :-( Vandaar dus dat wij onze site tijdens deze reis niet hebben kunnen bijhouden.

Om jullie toch een beetje een indruk te geven van wat wij de afgelopen drie weken in Afrika hebben beleefd en gezien, volgt hieronder een totaal verslag. Foto's volgen zsm.

Veel leesplezier!!

Liefs,
Arjan & Janine

Dag 1: vertrek Amsterdam - aankomst Nairobi
Zaterdagochtend, zeer vroeg, vertrokken wij vanaf Barneveld Noord met de trein naar Schiphol, opweg naar Nairobi. Bij aankomst op de luchthaven van Nairobi stond onze reisbegeleider Kapillar al op ons te wachten. Ook de rest van de groep verzamelde zich bij de uitgang van de luchthaven. Zodra iedereen zich aan elkaar had voorgesteld, zijn we naar de truck gelopen, hebben we onze bagage ingeladen en vertrokken we naar onze eerste camping. Daar stonden de tentjes, opgezet en wel al op ons te wachten. Na een maaltijd en een kennismakingsrondje, zijn we in de slaapzak gekropen.

Dag 2: Nairobi - Njoro (Nakuru N.P.)
Vandaag stond onze eerste rit met de truck van circa 200 km op de planning. Bestemming Nakuru, de derde stad van Kenia. Aangekomen in de stad, zijn we naar Westgate shopping mall gegaan en hebben we, nadat we uitvoerig werden gecontroleerd door de bewaking, boodschappen voor de komende dagen ingeslagen (water, cola, koekjes enz.). We hebben overnacht in het nabijgelegen dorpje Njoro op een sfeervolle camping met een gezellige bar.

Dag 3: Njoro
Na een vroeg ontbijt vervolgden we onze reis naar het Nakuru National Park, waar we een gamedrive hebben gemaakt. Het Nakuru National Park vindt je rondom het Nakurumeer. Een deel van de oever van het meer is begroeid met bijzondere bomen. Het meer is zout en vormt een voedselbron voor de flamingo's. Ook andere watervogels komen op het meer af: pelikanen, maraboes en aalscholvers. In dit park vindt je circa 400 vogelsoorten! Ook lopen er leeuwen, neushoorns, impala's en buffels door het park.

Dag 4: Njoro - Baringomeer
Over slechte wegen (reistijd ongeveer 2,5-3 uur)vervolgden we onze reis richting het Baringomeer, het eerste meer in de Rift Vallei wat we bezochten. Ons verblijf voor twee nachten was op een camping aan de oevers van het meer. We hebben in de namiddag een relaxte boottocht op het Baringomeer gemaakt. Vanaf de boot hebben we op ons gemak de nijlpaarden en krokodillenkunnen spotten. In en rondom het Baringomeer zijn 240 vogelsoorten, waaronder ooievaars, ijsvogels en reigers. Van zeer dichtbij hebben we zeearenden hun duikvlucht om wat vis te verorberen kunnen aanschouwen.

Dag 5: Baringomeer
Vandaag was de eerste ingelaste vrije dag. We hebben onder begeleiding van een gids een natuurwandeling gemaakt. Ook hebben we een basisschool bezocht. 's Middags zijn we gaan zwemmen bij de buren, erg lekker zo'n verfrissende duik en handig om zo al het stof even van je af te kunnen spoelen.

Dag 6: Baringomeer - Naivasha
Vandaag reisden we in 4 uur naar Naivasha waar we voor twee nachten de tent hebben opgezet vlak aan de oevers van het Naivashameer. Dit meer is het grootste zoetwatermeer in het Keniaanse deel van de Rift Vallei en verandert voortdurend van afmeting (tegenwoordig ongeveer 110 km²). De omgeving wordt voor een groot gedeelte intensief voor landbouw gebruikt. Het staat vooral bekend om zijn snijbloemen (rozen), aardbeien en de enige drinkbare Keniaanse wijn. Het meer zelf is een prachtige plek voor vogelobservatie.

Dag 7: Naivasha
Vandaag hebben we op de mountainbike het National Park Hell's Gate verkend. Dit is een van de weinige parken in Afrika waar je te voet in mag. We fietsten door een indrukwekkende, steeds nauwer wordende vallei, waar vroeger het water van het Naivashameer door wegliep. We hebben onderweg kleine en grotere hoefdieren, zoals gazellen, zebra's en wrattenzwijntjes gezie. Vlakbij de ingang van de Njorowakloof staat een bonkige 25 meter hoge rots, genaamd Fischer's Tower, waar een grote kolonie klipdassen leeft. Aan het eind van de fietstocht zijn we te voet verder gegaan en liepen we door een nauwe kloof met prachtig gekleurde rotsformaties en bontgekleurde vogels.

Dag 8: Naivasha - Masai Mara National Park
Na een lange rit, over een slechte weg (6 uur rijden om 250 km te maken), komen we aan het einde van de dag aan in het Masai Mara wildreservaat. De Masai Mara bevindt zich op de weidegronden van de Masai. Er zijn diverse Masai-manyatta's (dorpjes) in de omgeving.

Dag 9: Masai Mara National Park
Vandaag hebben we de hele dag een gamedrive met de truck gemaakt. In het Masai Mara National Park hebben we nijlpaarden en krokodillen iin de Mara-rivier gezien. Ook de avonden op de camping zijn bijzonder door de geluiden van wilde dieren op de achtergrond, variërend van hyena's tot leeuwen. We sliepen wel in een omheind gebied. Dit was een zeer bijzondere ervaring!

Dag 10: Masai Mara National Park - Kisii
Onderweg rijden we door Kericho, het gebied waar theeplantages het uitzicht domineren. Vandaag bedroeg de reistijd circa 8 uur, we hebben zo'n 320 km afgelegd. Dit gedeelte van Kenia is het land van de Luo's, Kenia's derde etnische groep qua grootte. Ook wonen hier de Luyha, Gusii en de Kalenjin. We zien de agrarische achtertuin van Kenia waar traditionele gewassen als maïs, aardappelen, bonen, bananen en andere groenten op de traditionele manier worden verbouwd. De armoede in dit deel van Kenia is groot door landversnippering, die veroorzaakt wordt door de groei van de bevolking. In Kisii gebeurt niet veel, zelfs de eigen bewoners noemen het 'a remote place'. De camping waar we verblijven is wel op en top. Fijne, nette en schone douche.

Dag 11: Kisii - Musoma (Victoriameer, Tanzania)
Over glooiend terrein reden we door kleine bedrijvige dorpjes waar we af en toe met vreemde ogen werden aangestaard. Bij Isebania passeerden we de Tanzaniaanse grens. In een paar uur zijn alle grensformaliteiten een feit en zijn we in Tanzania! In de middag arriveerden we in Musoma, om te kamperen op een eenvoudige camping. Musoma ligt aan het Victoriameer, het grootste zoetwater binnenmeer van Afrika en bijna drie keer zo groot als Nederland. In het meer komen verschillende soorten vis voor.

Dag 12: Musoma (Victoriameer) - Serengeti Nationaal Park
Vandaag bezoeken we het wereldberoemde Nationale Park Serengeti. In Masai betekent dit 'eindeloze vlakte'. En dat is het ook! In dit oudste Nationale Park van Tanzania (opgericht in 1951, 14.763 km² groot) bevindt zich een duizelingwekkend aantal rondtrekkende dieren waaronder: 1.500.000 gnoes, 400.000 zebra's en 200.000 thomsongazellen. De enorme grasvlakte met hier en daar een eenzame acacia wordt afgegraasd door deze immense kuddes herbivoren, met leeuwen, hyena's, jakhalzen, cheeta's en luipaarden op de loer. We waren getuigen van de jaarlijkse trek van de gnoes, zebra's en buffels. Enorme kuddes trokken aan ons voorbij.

Er loopt een rivier door het park waar je snuivende nijlpaarden tussen de papyrus ziet opduiken. Het water trekt niet alleen veel wild, maar ook verschillende vogelsoorten aan. Het park is beroemd om de her en der verspreid liggende 'kopjes'. Deze granieten rotsformaties liggen als eilanden in het steppeachtige terrein en zijn de uitvalsbases van de roofdieren die hier voorkomen. De Serengeti is één van de vijf grote ecosystemen in oostelijk en zuidelijk Afrika, waar een leeuwenpopulatie voorkomt van circa 1500 leeuwen.

Dag 13: Serengeti Nationaal Park
Vandaag staan er twee gamedrives op de planning: een in de vroege ochtend en een in de middag, zodat we de meeste kans hebben op het spotten van wild.

Een 'kleine' opsomming van de dieren die we in de Serengeti hebben aangetroffen: duiker, impala, tsessebee, plain-zebra, Thomsongazelle, grand gazelle, water-, bos- en rietbok, topi, kongoni, oribi- en roan-antilope, buffel, luipaard, leeuw, cheeta, gevlekte hyena, vleermuisvos, jakhals, stekelvarken, wrattenzwijn, rotsdassies (hyrax), bavianen, Masai-giraffen, olifanten en nijlpaarden. En daar komen ook nog eens bijna 500 vogelsoorten bij, waaronder gieren, ooievaars, valken, buizerds, arenden, struisvogels en secretarisvogels.

Dag 14: Serengeti Nationaal Park - Ngorongoro-krater
We zijn de Serengeti nog niet uit of we rijden na de lunch direct een nieuw Nationaal Park in: de Ngorongoro Conservation Area. Vanaf onze camping die gelegen is op de kraterrand hadden we een weids uitzicht over de bijna 20 kilometer in doorsnee metende krater die zich manifesteert als een natuurlijk amfitheater. Onderweg naar de camping werd het landschap niet alleen groener en ruiger, ook zagen we de morans, de Masai-krijgers die hun vee naar steeds schaarsere weidegronden leiden. De camping is zwaar eenvoudig en omdat het hoog gelegen is koelde het 's avonds flink af.

Dag 15: Ngorongoro-krater - Mto Wa Mbu
Vanmorgen zijn we per 4WD-jeep richting de krater gereden om in de krater een gamedrive te maken.We moesten vroeg uit de veren, want als de zon net op is heb je de meeste kans om dieren te zien. Net als in de Serengeti zijn de meest voorkomende dieren wederom gnoes, zebra's en Thomsongazellen, die we per jeep van zeer dichtbij hebben gezien. Ook is de krater dé plek om de zwarte neushoorn te spotten, maar helaas... Daarnaast komen er grote bulls (mannetjesolifanten) voor, hyena's, buffels, hartebeesten, elandantilopen, gevlekte hyena's en meer dan 100 vogelsoorten, waaronder de flamingo en de wauw. Na de middaglunch stond de truck op ons te wachten en reisden we in een uurtje naar Mto Wa Mbu.

Dag 16: Mto Wa Mbu - Moshi
In de ochtend hebben we met een lokale gids een excursie door Mto Wa Mbu gemaakt. We kregen hier dé kans om het lokale leven van dichtbij te aanschouwen. We hebben gezien en geproefd hoe het lokale bananenbier wordt gebrouwen, waar en hoe mensen wonen en leven en hoe het lokale houtsnij- en schilderwerk wordt gemaakt. Over een goede asfaltweg reden we door een dor en rood landschap met panoramische vergezichten. We hebben onderweg de Mount Meru gezien, de tweede hoogste berg van Tanzania (4565 m). Via Arusha reden we naar Moshi. In de omgeving van de Kilimanjaro, Afrika's hoogste berg (5895 m) verbleven we op een zeer nette camping.

Dag 17: Moshi - Dar es Salaam
's Morgens vervolgenden we onze reis naar Dar es Salaam. Deze laatste lange rit voerde ons door de warme en vochtige kustvlakte van Tanzania. De reis was lang, maar aan het eind van de dag werden we verblijd door aan te komen bij een comfortabel hotel met een warme, schone douche een heerlijk bed en de plek waar we onze vieze was konden achterlaten.

Dag 18 - 19: Dar es Salaam - Stonetown (Zanzibar)
In iets minder dan twee uur tijd vaarden we in de ochtend met de Kilimanjaro ferry over de Indische Oceaan naar Stonetown, de hoofdstad van Zanzibar. Omdat Zanzibar nog steeds een vergaande autonomie heeft, werden onze paspoorten bij aankomst in de haven van Stonetown gecontroleerd.

We hebben tijdens ons verblijf in Stonetown deelgenomen aan een 'Spice Tour'. De uitgebreide teelt van kruidnagels geeft de naam aan deze tour, die een hele middag heeft geduurd. Erg leerzaam om zo'n tour mee te maken en te zien hoe de diverse kruiden en specerijen groeien en bloeien.

Dag 20 - 21: Stone Town - Nungwi Beach
Met een busje zijn we naar naar een heerlijk ’bounty-achtig’ strand van Nungwi gebracht. Heerlijk een aantal dagen op en top genieten van zon, zee, strand, goed eten, en verderhelemaal niets!

Dag 22: Zanzibar - Dar es Salaam
Vanmiddag met een busje teruggereden naar de ferrywaar we in de avond aanmeerden in Dar es Salaam. Na een korte busrit terug aangekomen bij het ABC travellers Hotel waar we onze schone was konden ophalen en nog even konden genieten van een laatste warme douche en 5 uurtjes slaap in een top bed. 's Nachts om 02.00 uur door de transferbus opgehaald en naar het vliegveld van Dar es Slaam gebracht. Vanaf daar op het vliegtuig naar Nairobi gestapt, om vervolgens vanuit daar door te vliegen naar Amsterdam.

Dag 23: Nairobi - Amsterdam
In de vroege ochtend doorgevlogen van Nairobi terug naar Schiphol. We kunnen terug kijken op een fantastische rondreis door Kenia, Tanzania & Zanzibar.

• 31 Oktober 2013 - 09:14

Andre:

Ondanks pole pole en hakuna toch een mooie reis geweest!!