Dag 9 t/m 14 - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Janine en Arjan - WaarBenJij.nu Dag 9 t/m 14 - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Janine en Arjan - WaarBenJij.nu

Dag 9 t/m 14

Door: Janine + Arjan

Blijf op de hoogte en volg Janine en Arjan

22 November 2012 | Chili, Puerto Natales

Het is even geleden, maar hierbij weer een nieuw verslag van onze reis in Chili. De afgelopen dagen hebben wij in National park Torres del Paine rondgewandeld en waren we ver weg van de bewoonde wereld, vandaar nu pas weer een update van wat we de afgelopen dagen hebben gedaan.

Dag 9
In de ochtend gingen we rond 7 uur met een busje naar de haven van Punta Arenas. Daar lag een kleine, maar snelle boot klaar die ons naar Isla Magdalena bracht. Onderweg naar dit eiland zijn we eerst bij een ander eiland gestopt, waar voor de kust robben lagen. Na een kwartier zijn we verder gevaren naar Isla Magdalena. Op dit eiland leven meer dan 60.000 pinguins. Na hier een klein uur te hebben gelopen zijn we weer terug gevaren naar het vasteland. Bij deze terugtocht hebben we een aantal dolfijnen gespot, dus onze tour was compleet. In de middag hebben we de bus gepakt en zijn we naar Puerto Natales afgereisd. Natuurlijk niet zonder eerst een groot stuk taart gegeten te hebben om de verjaardag van Arjan te vieren.

Dag 10
We hebben besloten om deze dag even wat rust te pakken, want dat hadden we wel verdiend. Ook hebben we voorbereidingen getroffen om de komende dagen in het National park Torres del Paine te kunnen overleven.

Dag 11
Deze ochtend zijn we met nog een aantal andere mensen uit het hostel vertrokken naar het National Park. Toen we daar na twee uur reizen met de bus aankwamen, begon ons wandelavontuur. Ons plan is om een groot gedeelte van de zogenaamde ¨W¨ te lopen/Hiken.
Voordat we onze meegebrachte bagage konden lossen bij onze eerste overnachtingsplaats Refugio Chileno, moesten we eerst twee uur bergopwaarts lopen. Waarna we onze tocht voortzette naar Base de la Torres. Hier zijn heel goed de 3 rotsformaties te zien die beschouwd worden als het hoogtepunt van dit park. Deze eerste dag hebben we 11 km geklommen en gedaald. Dit gedeelte was het rechter gedeelte van de ¨W¨.

Dag 12
Vandaag stond het stuk tussen Chileno en Camping Los Cuernos, onze 2de overnachtingsplek, op het programma. Dit is een trektocht van 11 kilometer door een schitterend natuurgebied. Geregeld ook weer zware stukken ertussen door hoogte verschillen. Aangekomen bij Los Cuernos stond onze tent al klaar.

Dag 13
Na een heerlijke nacht met een rustig briesje en een lichte sneeuwbui gevolgd door een frisse regenbui kwamen we uitgeslapen van de houten plank uit de tent gerold.
Op de planning van vandaag stond French Valley. Dit is het middelste gedeelde van de ¨W¨. Waarna we verder wilden gaan naar Paine Grande. Doordat we geen overnachtingsplek konden regelen bij Paine Grande besloten we niet French Vallley in te gaan maar het middenstuk door te lopen zodat we de boot konden halen die ons terugbracht. Achteraf een hele goede keuze omdat het weer heel erg snel omsloeg nadat we veilig bij Paine Grande waren aangekomen. Hierdoor was de boot vertraagd waardoor we uiteindelijk pas 10 uur in de avond terug waren in Puerto Natales. En we erg last minute nog een hostel en diner moesten regelen.

Al met al waren het 3 onvergetelijke dagen in Torres del Paine waar we gerust een hele week hadden kunnen vertoeven. Maar er staan nog veel meer leuke dingen op de planning...

Dag 14
Deze dag en morgen gaan we voornamelijk gebruiken om in het Noorden van Chili te komen waar het volgende avontuur op ons staat te wachten. In het volgende verslag zullen we het waarschijnlijk hebben over geisers, flamingos, sandboarden en STRAND.

Buenos Dias vanuit het meestal zonnige Chili!!

Sjaan en Arie

• 22 November 2012 - 22:01

Jasper:

kijk eens hier beginnen nu echt de avontuurlijke trekkingen te komen. Mooie foto's in iedergeval, ben benieuwd naar de rest

Groetjes Jasper en angelina

• 23 November 2012 - 01:28

Inge:

Super gaaf man!! Klinkt goed! Ben benieuwd hoe chili is! Echt gaaf dat je jullie dolfijnen hebben gezien!! Veel plezier in chile

• 23 November 2012 - 08:36

André:

Ziet er geweldig uit. 11 km dat is een lekkere trip incl hoogtemeters.
    Hoe hoog liggen die toppen eigenlijk? Ze zijn nog aardig wit aan het begin van de zomer en hoe hoog zijn jullie geweest?
    Welke pinguinsoort(en) hebben jullie gezien. Ben benieuwd naar de foto's.
    En tsja dolfijn op de foto zetten kost een heleboel inspanning en vooral geluk op het moment van afdrukken.

Veel plezier met het noorden en ik kijk uit naar het volgende verslag
    André

• 23 November 2012 - 11:52

Constance:

Door die mooie foto's zijn we hier ook een beetje in Chili ;-). Ziet er fantastsich uit, maar zo te lezen ook best wel pittig met wat beklimmingen her en der.

Geniet ze lekker verder (en nog gefeliciteerd Arjen) en tot het volgende verslag!

Groetjes,

Constance

• 24 November 2012 - 01:07

H&E:

Top om alles te lezen!
    Enjoy your self!

Groeten uit het zon overgoten Voorthuizen!